FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/10/2007

Uppsägningstid för inneboende utan avtal

HEJ.HAR EN INNEBOENDE UTAN KONTRAKT,NU VILL JAG ATT HAN FLYTTAR.VILKA RÄTTIGHETER HAR JAG.KAN HAN KRÄVA ATT STANNA 3 MÅNADER ELLER RÄCKER DET MED EN MÅNADSUPPSÄGNINGSTID?

Lawline svarar

Hyra regleras i jordabalkens 12 kapitel. Enligt 1 § gäller kapitlet bara "avtal" om hyra. Om ni inte har slutit något hyresavtal eller liknande har han ingen rätt till uppsägningstid. Då är det ingen skillnad på att ha en "främling" inneboende och en kompis som sover över några veckor och hjälper till lite med hyran. Du bör dock låta honom stanna för den tid som han betalat hyra eller lämna tillbaka eventuell förskottsbetalad hyra. Observera dock 2 § enligt vilken hyresavtal skall upprättas skriftligen, om hyresvärden eller hyresgästen begär det. Jordabalken finner du http://www.lagen.nu/1970:994#K12
Lawline RådgivareRådgivare