FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt02/02/2006

Vem är dödsbodelägare?

Har svårt att hitta svar på detta i lagstiftningen: är ett barn dödsbodelägare när efterlevande make/maka finns, dvs är efterarvinge dödsbodelägare? 18 kap 1 § tyder på det, men läser man Lycksele tingsrätts hemsidarörande boutredningar står det att efterarvinge inte är dödsbodelägare. Min fråga rör dock inte boutredning specifikt, utan mer behörighetsmässigt i största allmänhet.

Lawline svarar

Nej, barn är inte dödsbodelägare när det finns en efterlevande make/maka. Lever maken/makan ärver denne allt enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken, se http://www.lagen.nu/1958:637, efter den avlidne om inga särkullbarn finns Efter att den efterlevande maken/makan dör ärver barnen sin del av arvet efter den först avlidne föräldern. Dessutom ärver de den efterlevande maken/makan. De blir således dödsbodelägare då.
Michael WittingRådgivare