FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt02/09/2007

Ansvar för hyra

Hej! Jag hyr en lägenhet i andra hand av en bekant som bor i utlandet. I lägenheten bor också vår gemensamma kompis, som nu bestämt sig för att flytta till en annan stad, med två veckors varsel. Jag frågade henne om hur vi gör med hyran och hon svarade helt kallt att hon inte har råd att betala två hyror, en här och en i den nya staden. Det har inte jag heller, och min fråga är nu vad hennes ansvar är i den här situationen? Eftersom det är jag som står för andrahandskontraktet (som går ut sista oktober), blir det jag som blir skyldig att betala resterande hyror? Jag och hon jag delar lägenheten med har inte skrivit något kontrakt oss emellan. Tacksam för svar. MVH

Lawline svarar

Hej! Av din fråga framgår att det endast är du som står på hyreskontraktet och därmed har dessvärre din väninna inga skyldigheter varken gentemot dig eller hyresvärden. Det ser ut som att det är du som får ansvara för kommande hyror. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare