FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/08/2007

Försäljning av samägd fastighet med begr i gåvobrev

Fyra syskon fick en hyreshusfastighet som gåva av sina föräldrar 1994. Enligt ett villkor i gåvobrevet får ingen av oss syskon överlåta fastigheten så länge en av föräldrarna är i livet. Två av syskonen vill nu sälja. De andra vill inte sälja men inte heller köpa våra andelar. Hur ska vi göra för att få sälja våra andelar (eller hela huset)?

Lawline svarar

För att ni ska kunna sälja fastigheten får det inte finnas någon begränsning i gåvobrevet som aktualiseras. I ert fall måste alltså era föräldrar ha avlidit. Om detta är fallet och gåvobrevet inte uppställer andra krav kan ni ansöka hos tingsrätten om försäljning av fastigheten genom offentlig auktion. Se http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 Med vänlig hälsning
Albert RoosRådgivare