FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/09/2007

Inte ansökt om lagfart inom tre månader från förvärv

Vad händer om man inte har ansökt om lagfart inom tre månader om man har förvärvat en fastighet avsedd för bostadsändamål?

Lawline svarar

Det som sker är att inskrivningsmyndigheten kan förelägga dig vite för att skicka in lagfartsansökan. Detta innebär att du får ett datum som ansökan skall vara inskrivningsmyndigheten tillhanda annars utdöms vitet vilket innebär att du måste betala vitet till staten. Se Jordabalkens 20 kap http://www.lagen.nu/1970:994 . Med vänlig hälsning
Albert RoosRådgivare