FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/09/2007

Hyresgästens informationsplikt vid vattenläckage

En hyresgäst har försummat att anmäla vattenläckage till mig som hyresvärd. Vad kan jag ställa honom ansvarig för och hur går jag till väga?

Lawline svarar

Hej, enligt JB 12 kap 24 § 2 stycket ( http://www.lagen.nu/1970:994#K12P24 ) kan Du kräva att hyresgästen ersätter kostnaderna som skadan har orsakat. Ansvaret blir hyresgästens eftersom denne inte har anmält skadan till sin hyresvärd vilket en hyresgäst är skyldig att göra när det rör sig om så pass allvarliga händelser. Det enklaste sättet att gå till väga är att först förklara för hyresgästen hur den rättsliga situationen är och försöka nå en överenskommelse som båda parter är nöjda med. Om detta inte lyckas är sista utvägen att stämma hyresgästen på ett belopp motsvarande de kostnader som skadan orsakat. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare