FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/09/2007

Uppsägningstid vid provanställning

Hej! Hur lång uppsägningstid har jag som anställd under en provanställning om det är jag som vill sluta jag jobbar som snickare. Mvh Robban

Lawline svarar

Hej! Enligt 6 § lagen om anställningsskydd får avtal om tidsbegränsad provanställning träffas, om prövotiden är högst sex månader. I samma paragraf stadgas att om inte annat har avtalats, får en provanställning avbrytas före prövotidens utgång. Om du som arbetstagare inte vill fortsätta din provanställning finns det ingen lagstadgad uppsägningstid för dig att rätta dig efter. Om inget annat har avtalats mellan dig och din arbetsgivare kan du med andra ord säga upp dig med omedelbar verkan. LAS hittar du http://lagen.nu/1982:80. Med vänlig hälsning
Johanna BergstenRådgivare