FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt14/08/2007

Muntligt avtal vid köp av bostadsrätt

Hej! Jag har en tvådelad fråga gällande köp av bostadsrätt. Situationen är denna att jag och min sambo skulle köpa en bostadsrätt, utgångsbudet låg på 24000 vilket vi bjöd. Sedan fick han ett bud på 25000 av en annan spekulant. När vi fick reda på detta så bjöd vi 26000, varpå han sa att lägenheten var våran, vi frågade om det även gällde om han fick ett högre bud och han svarade att vi skulle få köpa den oavsett. Detta gjordes via högtalartelefon så både jag och min sambo hörde detta. Nu blev det dock så att dagen innan vi skulle skriva kontrakt så ändrade han sig. Nu till själva frågan, om det skulle visa sig att han valt att sälja till en annan som bjudit högre trots att vi ingått i ett muntligt avtal, vilka alternativ har vi? Skulle det muntliga avtalet vi hade vara värt någonting i rättsligt sammanhang? Kort sagt så blev vi hemskt besvikna och de flesta av våra planer spoilerades. Vore hemskt tacksam för ett svar. Med vänliga hälsningar, Marcus.

Lawline svarar

Hej! Ett bindande avtal om köp av bostadsrätt uppkommer först då ett avtal, innehållande ett utpekande av lägenheten som överlåts och ett pris, har undertecknats av köpare och säljare. Det muntliga avtal ni hade var inte bindande och ni kan därför inte göra anspråk på vare sig lägenheten eller skadestånd. Detta regleras i bostadsrättslagens 6 kapitel 4-5 §§. Bostadsrättslagen hittar du http://lagen.nu/1991:614 . Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare