FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/08/2007

Hyresvärds förpliktelse under avtalstiden.

Hej Jag bor i en hyresrätt där 2,5 kvm av taket har fallit ner, en 2cm tjock betongdel. Det repade min bokhylla, förstörde spotlights och repade tvn. Vem bekostar skadorna och har jag rätt till hyresavdrag under reparationstiden? Kan jag kräva kontroll av övriga lägenheten då detta har hänt i en annan bostad tidigare?

Lawline svarar

Hej! Under din hyrestid har hyresvärden enligt lag en skyldighet att svara för att din lägenhet håller sig i beboligt skick. Enligt Jordabalken 12:15 2 st skall hyresvärden med skäliga mellanrum således se till att målning, tapetsering och andra reparationer tillgodoses. I ditt fall har taket fallit ner och detta torde vara att betrakta som en skada som relgeras i Jordabalken 12:16. Du kan enligt detta lagrum kräva att hyresvärden avhjälper skadan och du kan även ha en möjlighet till hyresnedsättning. Vad gäller ersättning för din egendom så anses 12:11(12:16) Jordabalken vara tillämplig vad gäller skada på hyresgästens egendom. Detta innebär att din hyresvärd kan bli tvungen att ersätta dig om han inte kan visa att han saknat möjlighet att upptäcka felet i fastigheten i tid, dock skriver du att det hänt i en annan lägenhet tidigare och detta torde föranlett en genomgång av lägenheterna. Om din hyresvärd vägrar att vidta åtgärder för att reparera din bostad kan du kontakta hyresnämnden och med hjälp av dem få ett s.k. åtgärdsföreläggande som tvingar din hyresvärd att vidta åtgärder. Detta förutsätter dock att bristen i din lägenhets medför en olägenhet för dig som inte är obetydlig. Det kan vara en god idé att du kontaktar hyresnämnden för att få ett mer utförligt svar. Med vänlig hälsning
Josefin WerreRådgivare