FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt26/08/2007

Överlåta hyresrätt till inneboende

Jag har haft ett par inneboende hos mig under 1 år. De är folkbokförda på adressen. Nu ska jag flytta till eget hus och undrar om de som bott inneboende hos mig kan få förstahandskontraktet. Det är en hyreslägenhet.

Lawline svarar

I Hyreslagen (JB kap 12, se http://lagen.nu/1970:994) finns bestämmelser om bland annat överlåtelse av hyresrätten. Utgångspunkten är att samtycke krävs av hyresvärden för att en överlåtelse till ny hyresgäst ska vara möjlig. (32 §) I vissa fall kan en överlåtelse vara möjlig utan samtycke om istället hyresnämndens tillstånd ges, exempelvis då hyresgästen vill byta lägenheten mot en annan eller överlåta den till en närstående som han sammanbor med (34-35 §§). Som närstående räknas föräldrar barn, syskon och andra nära släktingar och i något fall andra personer som genom speciella omständigheter kommit att vara hyresgästen mycket nära. Det krävs dock att man sammanbor varaktigt, det vill säga i princip minst ett par år. För att överlåta lägenheten till inneboende som man inte är närstående till, som det verkar i detta fall, krävs samtycke från hyresvärden enligt huvudregeln. Detta gäller även om de inneboende är skrivna på adressen. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare