FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt03/10/2007

Preskriptionstid hyresskuld

Vilken preskriptionstid gäller för en hyresskuld? löpande skuldbrev har skickas från företaget till den enskilda hyrestagaren dock så har ingen kontakt registrerats under nio år (inget brev från företaget har besvarats) Kan man räkana skulden som preskriberad efter tre år?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln vad gäller preskription är att en fordran preskriberas tio år efter tillkomsten. Vad gäller fordran mot konsument är preskriptionstiden istället endast tre år, (fordringen avser vara eller tjänst som tillhandahållits konsument för huvudsakligen enskilt bruk av näringsidkare i dennes yrkesmässiga verksamhet). Detta stadgas i 2 § preskriptionslagen. Preskriptionen kan dock brytas vilket medför att ny preskriptionstid börja löpa. Enligt 5 § p2 bryts preskriptionen när gäldenären (hyrestagaren i detta fall) får ett skriftligt krav eller erinran om fordringen från borgenären. Beroende på när skuldebrevet skickades från företaget till den enskilda hyrestagaren så gäller en ny treårig preskriptionstid. Efter denna tid är fordran preskriberad. Eftersom det rör sig om ett konsumentförhållande, och eftersom inget preskriptionsavbrott har gjorts under nio år (såvida breven ej skickats inom denna tid, i vilket fall preskriptionsavbrott kommit till stånd enligt ovan) anses fordringen som preskriberad.
Louise DanielsonRådgivare