FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt06/08/2007

Vad innebär "förfogande" enligt Samäganderättslagen?

Hej! En väninnas pojkvän äger 50% av ett fritidshus och hans ex-fru äger de resterande 50%. När mannen är där vill han naturligtvis att hans flickvän (min väninna) ska kunna följa med dit, men detta motsätter sig ex-frun. Ex-frun påstår sig ha rätten på sin sida, att hon kan vägra min väninna tillträde (oavsett om ex-frun själv är där eller ej då min väninna är där), och att hon skulle polisanmäla dem om min väninna åkte dit i alla fall. Vad jag kan se så reglerar inte Samäganderättslagen denna fråga. Den säger att "för förfogande över det samfällda godset i dess helhet eller för vidtagande av åtgärd i godsets förvaltning erfordras samtliga delägares samtycke" men den säger inget om hur vistanderätten ser ut eller om rätten att neka någon tillträde till det samägda fritidshuset. De båda ägarna borde dock ha rätt att vistas där lika mycket. Har då inte respektive ägare rätt att bjuda dit den de själv vill, när denne ägare är där? Kan verkligen den andre ägaren motsätta sig besök som den förste ägaren har godkänt? Finns det någon annan lagreglering eller praxis/doktrin som reglerar denna fråga? Olaga intrång kan det väl knappast bli frågan om, då min väninna har lov av den ene ägaren att vistas i huset. Har ex-frun rätt att vägra min väninna tillträde, även om hon själv inte är där vid det tillfället? Skulle min väninna och hennes pojkvän kunna göra sig skyldig till något brott om de går emot ex-frun, och att min väninna åker dit, mot ex-fruns vilja? Tack så mycket på förhand för er hjälp!

Lawline svarar

Hej, enligt 2 § i Samäganderättslagen krävs, precis som du skriver, samtycke av samtliga delägare för att kunna förfoga över godset. Med uttrycket "förfoga" avses större åtgärder som t.ex. sälja eller pantsätta huset och alltså inte att bara vistas i det. Din väninnas pojkvän har givetvis rätt att ta med sig Din väninna till stugan utan att detta skulle innebära olaga intrång eller något annat brott. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare