FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/09/2007

muntligt avtal - kontraktsbrott?

Hej Jag sitter med i en styrelse, och på ett styrelsemöte gjordes ett muntligt avtal om att betala bilersättning, detta skedde muntligt för att utomstående inte skulle behöva informeras om om detta. Nu vill styrelsen upphäva detta, kan dom göra det??? Hur får man förtroende för en sådan styrelse igen??

Lawline svarar

Hej! I Sverige råder avtalsfrihet, vilket innebär att alla har rätt att ingå avtal och att det som huvudregel ej skall gälla särskilda formkrav för ingående av avtal. Detta betyder att även muntliga avtal är giltiga. Problem uppstår dock ofta vad gäller muntliga avtal på grund av bevissvårigheter. Om styrelsen har rätt att upphäva avtalet eller inte beror på vad som avtalats. Skulle styrelsen bryta mot avtalet innebär det ett kontraktsbrott men eftersom det är ett"hemligt" muntligt avtal kommer det i praktiken bli mycket svårt att bevisa.
Louise DanielsonRådgivare