FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt30/08/2007

Anbud eller utbud och avtals ingående

Jag undrar om ett avtal har bundits då jag sett en annons på nätet och mailade annonsören att jag köper varan direkt. Säljaren ser mailet först på kvällen och mailar tillbaka, då har jag ångrat mig redan och vill inte köpa varan.

Lawline svarar

Hej, Avtal kan komma till stånd på flera olika sätt, något som är en följd av att avtalslagens (AvtL) första kapitel är dispositivt (se 1 § AvtL). Med detta menas att parterna inte behöver använda sig av den modell som följer av AvtL, utan kan istället själva komma överens om hur man önskar ingå avtal - en förutsättning är dock att det inte finns begränsningar enligt lag (t.ex. vid köp av fast egendom). Även om inget i frågan tyder på att det skulle röra sig om en situation där det faktiskt finns några formkrav, går det dessvärre inte att med säkerhet svara på detta mot den bakgrund som följer av frågan. Om det rör sig om en situation där inget annat har avtalats parterna emellan blir AvtL:s regler tillämpliga och i korthet så innebär det att avtal kommer till stånd genom anbud och accept. Detta kallas ofta för anbud-acceptmodellen och den bygger på att den ena parten (kallad anbudsgivare) först lämnar ett anbud, varefter den andre parten (kallad anbudsmottagare) svarar med en accept. Om accepten är likalydande med anbudet (d.v.s. att viljeförklaringarna överensstämmer) har i normala fall ett bindande avtal ingåtts. Skulle dock accepten inte vara likalydande med anbudet, anses det hela istället vara en s.k. oren accept, vilket betraktas som ett avslag i förening med ett nytt anbud (se 6 § AvtL). Som jag uppfattar det har du svarat på en annons som du har sett på nätet och där ingen av er verkar vara näringsidkare. Denna typ av meddelanden (d.v.s. annonser) betraktas vanligen inte som anbud utan för vad som kallas utbud. För att ett meddelande ska kunna anses utgöra ett anbud krävs nämligen i normala fall att det är tillräckligt konkret till sitt innehåll för att mottagaren ska kunna göra ett definitivt ställningstagande till det (alltså svara ja eller nej), samtidigt som det är riktat till en bestämd adressat. Problemet i detta fall är att kretsen som annonsen vänder sig till är i stort sätt obegränsad (det finns ju tillgängligt på nätet) och därför kan det troligtvis inte anses ha en bestämd adressat - det är dock en bedömningsfråga varför man måste beakta omständigheterna i det enskilda fallet. Den stora skillnaden mellan anbud och utbud är att det senare inte är bindande. Om man då tänker sig att annonsen är att betrakta som ett utbud, innebär detta att ditt svar (om det är tillräckligt konkret till sitt innehåll) kommer att betraktas som anbud och inte som en accept - om annonsen istället betraktas som ett anbud innebär det ju att ditt svar blir en accept. I detta sammanhang bör man kanske även nämna att annonsen eventuellt skulle kunna tänkas utgöra en uppfordran att inkomma med ett anbud vilket ålägger säljaren i detta fall, en skyldighet att utan oskäligt uppehåll, svara på anbudet för att undgå bundenhet (se 9 § AvtL). Såvida man inte har gjort ett förbehåll för att anbudet inte är bindande (se 9 § AvtL), inträder bundenhet i och med att anbudsmottagaren tar del av ett skriftligt anbud. Detta är ett utryck för vad som kallas för löftesprincipen och innebär i motsats till kontraktsprincipen att en part blir ensidigt bunden vid sitt anbud under den s.k. acceptfristen. När man som anbudsgivare har lämnat ett anbud kan man således inte återkalla det, såvida återkallelsen inte är mottagaren till handa innan han tar del av anbudet (se 7 § AvtL). Mot denna bakgrund kan man då fråga sig hur lång acceptfristen är, det vill säga hur lång betänketid som anbudsmottagaren ska anses ha (denna tid sammanfaller med andra ord med tiden som anbudsgivaren är bunden vid sitt anbud). Acceptfristens längd kan anges i anbudet och i sådana fall gäller denna tid (se 2 § AvtL). Det kan dock också förhålla sig så att ingen acceptfrist har angivits i anbudet och då gäller istället en s.k. legal acceptfrist (se 3 § AvtL). Acceptfristen längd ska då motsvara den tid som behövs för skälig betänketid samt den tid det tar att sända anbud respektive accept. Under förutsättning att annonsen betraktas som ett utbud innebär det med troligtvis att ditt svar är att betrakta som ett anbud varför du i sådana fall borde vara bunden vid dess innehåll under acceptfristen. Någon gräns för vad som är att betrakta som skälig tid, går inte att med säkerhet uttala sig om då det är beroende av omständigheterna i det enskilda fallet och där hänsyn framförallt måste tas till avtalets beskaffenhet. Som jag uppfattar frågan verkar det dock inte som att det har gått särskilt lång tid mellan dess att du sände ditt anbud till dess att du fick ett svar, men detta är som sagt en bedömningsfråga som inte med säkerhet går att svara på utan att beakta dem specifika omständigheterna. Om man utgår ifrån att din motpart accepterat ditt anbud före dess att acceptfristen löpt ut, så har ett avtal därmed troligtvis ingåtts. Om man dock tänker sig att acceptfristen faktiskt har löpt ut blir det meddelande som du erhåller av säljaren istället att betrakta som ett nytt anbud till vilket du har att ta ställning. Skulle annonsen slutligen anses vara ett anbud innebär det att ditt svar är en accept varför avtal därför torde ha ingåtts genom att mottagaren tar del av detta. AvtL hittar du http://lagen.nu/1915:218 Med vänliga hälsningar
Lawline RådgivareRådgivare