FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt21/08/2007

Förfogande enligt samäganderättslagen

Jag är delägare (50+50%) av en sommarstuga med min exfru. Då jag nu är tillsammans med en ny kvinna, vägrar mitt ex att min nya kvinna skall få besöka sommarstugan. Vad säger lagen om detta ärende?

Lawline svarar

Hej, eftersom Du och Din exfru är delägare i sommarstugan är Lagen om samäganderätt tillämplig. Lagtexten hittar Du http://lagen.nu/1904:48_s.1 . Enligt 2 § krävs att delägarna är överens för att man skall kunna förfoga över den samägda egendomen. Med förfoga avses t.ex. uthyrning eller försäljning och inte att ta med sig någon annan dit på besök. Lagen hindrar alltså inte att Du tar med Dig personer till stugan när du besöker den. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare