FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/07/2007

Bebygga samägd tomt utan samägarens tillstånd?

Hej Jag har tillsammans med min syster erhållit som gåva en fritidstomt med ett hus till vilket vår mor har nyttjanderätten tills hon dör. Jag, som är utlandssvensk, vill bygga en liten stuga åt mig på tomten och därmed överlåta befintligt hus till min syster. Min mor förespråkar bygget, min syster vägrar tillåtelse och hotar med rättsliga åtgärder. Tomten är på dryga 3000 kvm, bygglov finns, dock är det ej stadsplanerat och därmed kan tydligen styckning ej genomföras, vilket hade varit enklast. Hur är min mors och mitt rättsliga läge gentemot min syster? Tacksam för ert svar

Lawline svarar

Hej, om ni redan erhållit gåvan utan några förbehåll om att du ska få bebygga tomten måste du och din syster komma överens om vad som skall ske med tomten, detta enligt 2 § lag (1904:48 s1) om samäganderätt. Du kan alltså inte bebygga tomten utan din systers medgivande. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare