FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/09/2007

Hur länge får jag hyra ut i andra hand?

Hej! Finns det någon lag/paragraf som kan ge mig besked på hur länge jag får hyra ut min lägenhet i andra hand vid samboprövning? Hyresvärden krånglar... Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, något klart svar på Din fråga finns inte i lagen. Enligt JB 12 kap 40 § som Du hittar http://www.lagen.nu/1970:994#K12P40 framgår bara att när hyresnämnden lämnar tillstånd till en andrahandsuthyrning skall ett sådant tillstånd begränsas till en viss tid. Det finns alltså ingen lagstadgad rätt till en viss minimum-tid. När den tid som hyresnämnden lämnat tillstånd till går ut kan dock en ny ansökan göras och därigenom finns det en viss möjlighet att ytterligare utöka tiden. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare