FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt07/09/2007

Ska jag betala 10 år gamla skulder?

Jag har skulder hos tff som är ca10 år gamla som gått till inkasso men ej till kronofogden. Ska jag betala eller är dom för gamla?

Lawline svarar

Hej Allmänt gäller att en fordran preskriberas efter 10 år, se 2 § Preskriptionslagen(http://www.lagen.nu/1981:130). Men om det har skett s.k preskriptionsavbrott under 10 årsperidoden så förlängs den med ytterligare 10 år, se 5 och 6 §§ Preskriptionslagen. Det innebär att om du fått t.e.x. fått kravbrev eller påminnelser om skulden under de 10 åren så har det skett preskriptionsavbrott och skulderna är därför inte preskriberade. Om du emellertid bestrider skulderna med hänvisning till att de är preskriberade så måste den du har skulden till stämma dig i domstol för att kunna få betalt och då visa både att skulderna finns och att de inte är preskriberade. Det är i allmänhet svårt att bevisa att någon har fått brev och därför händer det att domstolen får parter som tvistar om huruvida en skuld är preskriberad eller inte att förhandla fram en förlikning som innebär att den som är skyldig pengar betalar en del av skulden istället för hela. Det innebär naturligtvis risker att låta skulder gå till process i domstol och det är därför inget som jag rekommenderar eller förordar men jag vill ändå informera att möjligheten finns. Du är alltså inte skyldig att betala bara för att skulderna gått till inkasso eller till kronofogden. Det är alltså den du är skyldig pengar som måste ta initiativ och stämma dig om du inte betalar. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare