FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/08/2007

Ansvar för reparation av bostadsrätt

Hej Finns det någon regel/lag på huruvida ett golvbrunnsbyte går till kostnadsmässigt? Golvbrunnen ägs ju utav föreningen men är det den enskilde som ändå får stå för kostnaden vid ett byte? Bytet av golvbrunn MÅSTE göras då den nuvarande ej är godkänd.

Lawline svarar

Hej! Det är ganska mycket information som inte framgår av din fråga. Jag tolkar dig dock som att du har en lägenhet i en bostadsförening. I så fall är det sant som du säger att det är föreningen som äger golvbrunnen, eftersom föreningen i egentlig mening äger hela fastigheten och du endast är medlem i föreningen. Emellertid brukar föreningen i sina stadgar eller andra bestämmelser besluta att medlemmarna ansvarar för vissa reparationskostnader i sina respektive lägenheter. I så fall är dessa bestämmelser bindande för medlemmarna. Det bästa råd jag kan ge dig är alltså att kontrollera i föreningens stadgar vilka delar av lägenheten som är den enskilde bostadsrättshavarens respektive föreningens ansvar. Jag hoppas att detta besvarar din fråga. Med vänlig hälsning
Rådgivare