FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/07/2007

Bilköp; rättsfrågan uppdragsfullmakt

Hej! Jag är helt förtvivlad, behöver snabbt svar. Köpte en bil för tre veckor sedan, gick in på vägverket, kollade reg.nr. Det stod inget på utredning, allt verkade okej. Mannen sålde bilen åt en bekant som hade svårt med språket, personen var ej närvarande men hennes underskrift fanns på pappret. Han skrev efter hennes namn "genom och hans namn". Jag fick hem mina reg.papper på att bilen nu stod på mig och trodde allt var okej. Av en slump upptäckte jag i helgen att meningen nu ändrat sig på vägverket, det stod nu efter utredning:äganderättsutredning. Jag ringde vägverket idag, det stämmer. Hon har skrivit ett mail till vägverket där hon hävdar att hon ej låtit han sälja bilen. Jag köpte bilen den 28 juni, hon mailade dem den 2 juli. Idag är det den 23 juli och hon har fortfarande inte anmält den stulen utan bara att han olovligt sålt bilen. Därför kommer det nu bli en utredning där jag troligtvis blir av med bilen och inte får några pengar...för han kommer väl knappast betala. Har jag ingen rätt alls här?Jag står alltså här och har blivit av med både bil och pengar?Jag har ett kvitto där mannen skrivit sitt namn, adress och underskrift. Även vad det är för något han säljer till mig, priset och även reg.nr står med på det. Jag har varit i kontakt både med mannen och kvinnan det gäller, hon står fast vid sin version och han hävdar att han har rätt efter som hon gett rätt att sälja bilen för hon var skyldig för bl.a hyra av lokal etc. Ska jag bara ge upp eller vad kan jag göra? Mannen har tydligen ett stort företag och verkar inte sakna pengar så det verkar konstigt att han skulle göra en sån här sak.

Lawline svarar

Hej! Det verkar som att mannen hävdar att han hade en fullmakt att sälja bilen för kvinnans räkning. Reglerna om fullmakt finns i avtalslagens 2:a kapitel. Jag rekommenderar dock inte att du läser lagen som är skriven på en svår och gammalmodig svenska. Om du vill läsa den så finns den http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SFS1915:218&rm=1915&bet=1915:218 Hursomhelst har den som uppträder som om han hade fullmakt ett visst ansvar för att fullmakten är riktig. Enligt 25 § avtalslagen har mannen du skriver om en skyldighet att ersätta din skada för att du inte kunnat göra avtalet gällande mot kvinnan om han inte a) kan visa att det fanns en giltig fullmakt när du köpte bilen eller b) kan visa att kvinnan godkänt avtalet i efterhand eller c) kan visa att kvinnan av någon annan anledning är bunden av avtalet eller slutligen d) du förstod eller borde ha förstått att det inte fanns någon fullmakt Punkten (c) används i vissa specialfall, som jag inte tänker gå in på här. Punkten (d) behöver du inte oroa dig över i det här fallet i och med att fullmakten var en s.k. uppdragsfullmakt. En uppdragsfullmakt är en fullmakt som inte är synbar utåt, d.v.s. du fick lita på mannens muntliga uppgift om att han hade rätt att sälja bilen. I detta fallet var det i kombination med en namnteckning på kontraktet, men den säger inte i sig något om rätten att sälja bilen. Visserligen kanske man inte skall lita på uppdragsfullmakter när man köper något så dyrt som en bil, men, som du skrev, "allt verkade okej". Summan av kardemumman blir att antingen hade mannen fullmakt att sälja bilen, och då kan du vända dig till kvinnan och kräva att få bilen, eller så hade han inte fullmakt, och då får han betala tillbaka pengarna. Mannen har ingen rätt att behålla dina pengar eller sälja bilen enbart på grund av att kvinnan var skyldig honom pengar. Jag föreslår att du kräver att mannen bevisar att han haft fullmakt och då räcker det alltså inte för honom att hänvisa till kvinnans namnteckning på kontraktet Vänligen
Rådgivare