FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/07/2007

Dold samäganderätt mellan sambos?

Min syster hat separerat med sin sambo som även är far till ett av hennes barn, de har en sommarstuga, som givetvis står i hans namn men som de har köpt tillsammans....vad händer med den??

Lawline svarar

Hej, Eftersom de inte har varit gifta får din syster ingen rätt till sommarstugan genom en bodelning. Däremot kan reglerna om samäganderätt bli tillämpliga. Samäganderätt regleras i lag (1904:48s1) om samäganderätt. Domstolarna har länge erkänt att en person som inte står som ägare till viss egendom ändå kan vara sk dold samägare, särskilt i samboförhållande eller äktenskap. Huruvida ett sådant samägandeförhållande föreligger eller inte avgös utifrån vem det är som förvärvat egendom, vem som har tillskjutit medel för köpet mm (detta avgörs dock inte helt formellt utan hänsyn kan tas till att en person betalt löpande utgifter och kapitalvaror, se NJA 1992 s 163). Det din syster kan göra är att väcka talan mot sin fd sambo för att få äganderättsfrågan avgjord. Vänliga hälsningar
Cornelia SvenssonRådgivare