FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/07/2007

Klyvning av fastighet

Hej! Vi är en av 6 delägare i en stor fastighet sedan 10 år tillbaka genom samägande efter ett dödsbo. När nu ingen uppdelning kommit till stånd så avser vi att lämna in till Tingsrätten en ansökan om offentlig auktion. Efter vad vi hört och läst så kan då de andra lämna in ansökan om sk klyvning. Fråga: Vad innebär detta? Kan de ensamma bestämma vilken del av fastigheten de ska ha, eller ska detta komma överens gemensamt? Om vi andra motsätter oss förslaget om klyvning, faller det då eller får de den del/lott som de ansökt om? Om de har möjlighet att få en speciell del/lott, hur / vem värderar detta i förhållande till det som blir kvar?

Lawline svarar

Hej! Klyvning innebär att en fastighet delas i flera delar. För att klyvning skall få företas krävs att fastigheten ägs gemensamt av flera personer och det räcker med att endast en delägare begär klyvning. Vid klyvningen delas fastigheten upp i klyvningslotter, vem som får vilken lott baseras i princip på att lotten skall motsvara det värde som delägaren hade i den ursprungliga fastigheten. Mvh
Josefin WerreRådgivare