FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/07/2007

Frukt till/från träd som hänger över på grannens tomt

Vad gäller för frukt där trädgrenarna hänger över till grannens tomt? Är det lagligt att ta den frukten som hänger över? Tillhör frukten trädets ägare eller grannen (dvs trädets icke-ägare)? Spelar det någon roll om frukten sitter kvar eller har fallit av?

Lawline svarar

Hej, Att plocka frukt från annans träd vars grenar hänger in på din tomt utgör sannolikt egenmäktigt förfarande (Brottsbalken 8:8) och är således brottsligt eftersom frukten tillhör trädets ägare. Om frukten fallit av och ligger på din tomt kan du, om grannen inte gör anspråk på att återfå den, tillägna dig frukten eftersom den troligen utgör sk res derelicta (övergiven egendom). Med vänlig hälsning
Jonas ÖjelidRådgivare