FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt02/08/2007

Preskription?

När börjar första preskriptionsperioden? När man får inbatealningskort ellr kravbrev från inkassoföretag?

Lawline svarar

Hej. Huvudregeln är en fordran preskriberas tio år efter dess tillkomst, om inte preskriptionen avbryts. Preskriptionen avbryts genom erkännande, krav eller erinran och en ny preskriptionstid böjar då löpa från dagen för avbrottet. Ett inbetalningskort torde vara att anse som en erinran eller ett krav. Den första preskriptionstiden börjar löpa då fordran uppstår, dvs när avtal sluts. När sedan preskriptionsavbrott sker börjar en ny preskriptionstid (som är lika lång som den ursprungliga ) börjar löpa. Regler finner du i preskriptionslagen http://lagen.nu/1981:130. Vänligen
Rådgivare