Retroaktiv lagstiftning

Kan en lag tillämpas retroaktiv när denna lag gynnar den enskilde.

Lawline svarar

Ja, alla lagar utom strafflag kan tillämpas retroaktivt. Skattelag kan tillämpas retroaktivt under speciella förhållanden. Det är dock inte alla lagar som ska tillämpas retroaktivt. När en ny lag stiftas brukar man också stifta en lag om vad som gäller för händelser innan nya lagen trädde i kraft. Detta regleras i Regeringsformens andra kapitel 10 §. Regleringen får tolkas motsatsvis så att alla lagar som inte räknas upp kan gälla retroaktivt. Regeringsformen finner du http://lagen.nu/1974:152 .

Vänlig hälsning

Gustaf LidegranRådgivare