FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/07/2007

Säga upp hyresavtal innan tillträdesdagen

Hej, tänker hyra ut min lägenhet i augusti. Har skrivit på kontrakt och fått beviljat uthyrningen av hyresvärden. Nu är min fråga: Kan jag ändra mig nu,alltså ångra mig att hyra ut det till dom kontraktet står på och skriva ett nytt kontrakt med någon annnan utan att det kan bli några juridkiska problem?

Lawline svarar

Hej! Om dina blivande hyresgäster inte tillträtt lägenheten ännu kan du enligt JB 12:6 st 2 http://www.lagen.nu/1970:994#K12 säga upp avtalet med omedelbar verkan. Har de däremot tillträtt lägenheten kan du säga upp hyreskontraktet med viss uppsägningstid. Om jag tolkat din fråga rätt gäller avtalet augusti månad, det vill säga för en bestämd tid. Enligt JB 12:4 st 2 p 2 gäller då att uppsägningstiden är en vecka. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare