FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt24/07/2007

Värdering av arbete

Jag har en bekant vars sambo vill ha del av deras gemensamma sommarstuga nu när de ska gå isär. Hon vill låta värdera huset och få ut sin del av pengarna. Nu är det så att han har lagt ner otaliga arbetstimmar på detta hus och det är unikt i sitt slag. Huset är ett hantverk med många platsbyggda lösningar och egen designad och snickrad fast inredning. Har han någon möjlighet att få sin arbetstid värderad? Denna sommarstuga är hans livsverk. MVH Eva

Lawline svarar

Hej! Enligt 7§ Sambolagen http://www.lagen.nu/2003:376 ingår inte egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål i samboegendomen. Sommarstugan ska således inte ingå vid bodelningen. Vid en eventuell vanlig försäljning kommer vinsten att delas utefter hur stor andel var de äger, allt efter samäganderättslagen http://www.lagen.nu/1904:48_s.1 . Dessvärre kan jag inte finna något som tyder på att Er väns arbetstimmar skulle kunna värderas så att han får ut mer vid en försäljning än hans sambo får. Tvärtom talar NJA 1986 s. 513 för att man inte får ut kompensation vid arbete på gemensam fastighet. Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare