FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2007

Överlåtelse av hyresrätt

Hej. Två vänner från ett nordiskt land studerar i Sverige. Dessa två skaffade en hyreslägenhet -07 tillsammans med en svensk vän (arbetande). När kontraktet skulle skrivas nekades de att skriva på eftersom de är studerande och att bostadsbolaget inte kunde göra någon kreditupplysning i grannlandet och menade att "det blir enklare så här". De fick heller inte använda sig av en utländsk borgensman. Nu funderar kontraktsinnehavaren på att flytta och för att de övriga skall få bo kvar så kräver bostadsbolaget en deposition på ca 50 000 SEK vilket motsvarar mer än 6 månaders hyra. Detta kräver de även om de skall få ta över kontraktet eller få hyra den i andra hand av kontraktsinnehavaren. Vilka rättigheter har de och vad är rimligt?

Lawline svarar

Hej, de två möjligheter som finns för personerna att få bo kvar trots att de inte står på kontraktet är antingen att hyresrätten överlåts till dem eller att de hyr lägenheten i andra hand. Eftersom hyresvärden inte går med på en överlåtelse av hyresrätten är en sådan överlåtelse endast möjlig om någon av paragraferna 34-37 § i 12 kap Jordabalken är tillämplig. Tyvärr verkar inte någon av dem vara aktuell i det här fallet, se lagtexten http://www.lagen.nu/1970:994#K12P34 . För att en uthyrning i andra hand skall vara tillåten i det här fallet krävs enligt 40 § att hyresgästen har "beaktansvärda skäl" och att dessa skäl beror på t.ex. ålder eller sjukdom eller arbete på annan ort. Hyresvärden får heller inte ha befogad anledning att vägra uthyrningen. Ur rent juridisk synvinkel har de två studenterna alltså små möjligheter att få ta över lägenheten mot hyresvärdens vilja. Mitt råd blir därför att försöka komma överens med hyresvärden om så rimliga villkor som möjligt för ett fortsatt hyresförhållande. Hyresvärdens samtycke är förmodligen enda möjligheten i det här fallet. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare