FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt29/07/2007

Hyresgäst ansvar för skada efter utflyttning

Hej! Har en fråga angå hyresavtal. Har hyrt en lägenhet men nu sagt upp lägenheten och hyresavtalet har gått ut med några månader. Har jag fortfarande ett betalningsansvar för skador som upptäckts efter att avtalet upphört?Hyresvärden gjorde en besiktning utan anmärkning innan avtalet upphörde att gälla.

Lawline svarar

Hej! 12 kap 24 § Jordabalken, se http://www.lagen.nu/1970:994 reglerar hyresgäst ansvar för lägenheten. Här fastställs att hyresgästen skall svara för alla skador som uppstår genom dennes vållande eller någon som denne svarar för. Hyresvärden har dock som huvudregel bevisbördan, det vill säga ska kunna visa att skadan uppstått av just Dig eller någon Du svarar för. Har en besiktning gjorts både vid inflyttning och vid utflyttning som säger att allt är i sin ordning kommer antagligen också hyresvärden att få svårt att bevisa att Du bär ansvaret. Således, ja ansvar föreligger om hyresvärden kan bevisa, vilket inte alltid är så lätt, att Du har vållat skadan. Med vänlig hälsning,
Rådgivare