FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/07/2007

Störande fester i bostadsrätt

Vi bor i en bostadsrättsförening och har problem med en granne som ljudterroriserar oss med fester, efterfester på dygnets alla timmar. Sedan 2003 har vi försökt förmå vår styrelse att agera men man gör knappt något. I juli 2007 fortsätter det som vanligt. Ska vi tvingas flytta?

Lawline svarar

Hej! Din fråga aktualiserar bestämmelser om bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter i 7 kap bostadsrättslagen (BRL http://lagen.nu/1991:614). Bostadsrättshavaren har en skyldighet att se till att boende i omgivningen inte utsätts för störningar, så länge dessa inte skäligen bör tålas (se 9 §). Vidare skall enligt samma paragraf bostadsrättshavaren ”även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick inom eller utanför huset”. En bostadsrättshavare måste även rätta sig efter de särskilda regler som föreningen meddelar. Frågan är alltså om er granne gjort vad som krävs för att ”bevara sundhet, ordning och gott skick” och vilka störningar som skäligen bör tålas. Situationen kan jämföras med rättsfallet NJA 1991 s 574 där HD prövade om en bostadsrättshavares störande pianospel var förenligt med 7 kap 9 § BRL. HD fastslog att ”vid bedömningen av vilket mått av störning som de kringboende skall behöva finna sig i blir bl.a. pianospelets ljudnivå av betydelse. Vidare får hänsyn tas till spelperiodernas längd, frekvens och förläggning under dygnet.” Högljudda fester kan självklart vara störande för grannarna, men det gäller att göra en bedömning av störningarnas omfattning. Hög musik kan i viss mån tolereras på dagtid men det är ofta oacceptabelt på nattetid. Det bör dock påpekas att enstaka bullriga och sena fester normalt är en sådan störning som bör tålas. Störningar som är upprepade och med onormalt hög ljudvolym skall dock grannarna inte behöva tolerera. Allvarliga störningar i enlighet med det sagda kan utgöra grund för förverkande av bostadsrätten (se 18 § p 5). För att förverkande skall bli aktuellt krävs att störningarna når upp till en viss grad och inte är helt obetydliga (se 19 § st 1). Om en bostadsrättshavare utsätter omgivningen för störningar måste föreningen lämna bostadsrättshavaren en tillsägelse att omedelbart se till att störningarna upphör och, om det är fråga om bostadslägenhet, underrätta socialnämnden i kommunen om störningarna (se 9 § st 2 och 20 § st 3). Dessa åtgärder krävs dock inte om störningarna är särskilt allvarliga med hänsyn till deras art eller omfattning (se 9 § st 3), ett mycket högt ställt krav. Sker rättelse innan föreningen sagt upp bostadsrättshavaren till avflyttning får denne inte skiljas från lägenheten (se 21 §). Om bostadsrätten förverkas skall den normalt gå ut till tvångsförsäljning (se 30 §). Ytterligare bestämmelser kan också finnas i bostadsrättsföreningens stadgar. Självklart skall inte du eller dina grannar som blivit störda av festerna tvingas flytta. I första hand skulle jag rekommendera att ni försöker få föreningen att göra något åt saken, och om detta inte lyckas kan ni vända er till tingsrätten. Vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare