FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/08/2007

Grannkonflikt gällande häck

Vår granne har klippt ner en gemensam häck som varit skyddande mot insyn. Det är nu ett hål på 3 meter. Grannen äger inte utan hyrar, medan vi andra tre äger våra hus. Hur ställer sig lagen om detta. Tacksam för svar. Mvh. Ingvar

Lawline svarar

Hej! Det finns paragrafer i Jordabalken (JB) som ger en granne viss rätt att ta bort grenar, rötter och dylikt som växer in på dennes mark. Nyckelfrågan här är på vems mark häcken står och på vems mark den växer in. Den som äger marken är nämligen i regel även den som äger häckar, träd och dylikt på den. Av frågan framgår att din granne som tagit bort delar av häcken hyr vilket i sin tur måste innebära att marken på vilken häcken står och växer ej tillhör honom. Reglerna i JB är med andra ord inte tillämpliga på honom vilket medför att han inte har rätt att göra det han gjort utan tvärtom kan ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande. Den av dig eller dina grannar som äger den aktuella marken kan således faktiskt anmäla Er granne då han genom att ha sågat ned delar av häcken kan ha gjort sig skyldig till en brottslig handling. Innan man går vidare med något bör man självklart dock förslagsvis tänka på grannsämjan och kommunicera era tankar med grannen. Lycka till!
Rådgivare