FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt12/07/2007

Preskription av fordring från Trafiksäkerhetsföreningen

Vilken preskriptionstid gäller fordringar från trafiksäkerhetsföreningen?

Lawline svarar

Hej Som huvudregel är fordringars preskriptionstid 10 år, om preskriptionstiden inte avbrutitis (Preskriptionslagen 2 §, Lagen hittar du http://lagen.nu/1981:130). Preskriptionstiden är dock tre år för fordran för s.k. en konsumentfordringar, där fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Av din fråga framgår inte tydligt om det är en konsumentfordring eller inte. Därför kan jag inte med bestämdhet svara om preskriptionstiden är 3 eller 10 år. Mvh
Ola DavidssonRådgivare