FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/07/2007

Uppsägning av andrahandskontrakt

Jag har precis flyttat in i en hyreslägenhet i andrahand. Kontraktet är skrivet på ett halvår utan möjlighet att säga upp det i förhand. Nu har jag fått ett erbjudande om ett förstahandskontrakt som jag får tillgå om en månad. (Jag har fem månader kvar på mitt andrahandskontrakt). Givetvis vill jag ha ett förstahandskontrakt, men vilka rättigheter har jag? Finns det möjlighet att säga upp kontraktet tidigare trots att det står i kontraktet att det inte är möjligt? Eller har jag rätt att hyra ut min nya lägenhet i fem månader pga dubbla hyrorna? Mycket tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej! 12 kapitlet JB, se http://www.lagen.nu/1970:994#K12 är dispositiv, man kan alltså avtala om att andra regler ska gälla. Enligt 12:5 JB har dock hyresgästen alltid rätt att säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen. Denna paragraf är tvingande enligt JB 12:1 st 5 vilket innebär att man inte kan avtala bort den. Du har alltså rätt att säga upp lägenheten. Vad gäller huruvida du kan hyra ut den lägenhet du kan få försthandskontrakt på så beror detta på om du kan få hyresvärdens samtycke, se JB 12:39. Om du inte lyckas få samtycke från hyresvärden kan du försöka få hyresnämndens tillstånd enligt JB 12:40. Lycka till! Med vänlig hälsning
Josefine HellquistRådgivare