FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/07/2007

Muntlig överenskommelse vid köp

Hej! När jag köpte hund kom vi överens muntligt om att jag fick lämna tillbaka hunden om det inte funkade med min andra hund men när jag ringde henne dagen efter så ville hon inte ta tillbaka hunden eftersom det inte funkade med min. Det finns vittnen vid köpet, vad ska jag göra och vad säger juridiken?

Lawline svarar

Hej, vad juridiken säger i Ditt fall är helt enkelt att det är det som Ni har kommit överens om vid köpet som gäller. Det framgår av t.ex. Avtalslagen 1 § som du hittar http://www.lagen.nu/1915:218 och Köplagen 3 § som du hittar http://www.lagen.nu/1990:931#P3 . Mitt råd är att Du först kontaktar säljaren ännu en gång och tydligt förklarar att Du vill häva köpet eftersom den nya hunden inte fungerade med Din andra hund. Förklara också att Du annars kommer att vidta rättsliga åtgärder. Om säljaren fortfarande vägrar häva köpet råder jag Dig att kontakta en jurist så att Ni tillsammans kan upprätta en stämningsansökan där du kräver att få tillbaka det belopp Du har betalat. I en eventuell rättegång kommer Du att ha bevisbördan för att Ni har kommit överens om att Du ska ha rätt att lämna tillbaka hunden. Eftersom det finns vittnen borde detta inte vara något större problem. Vänlig hälsning,
Jonas ÖjelidRådgivare