FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt25/07/2007

Brutet avtal?

Angående skriftligt avtal med domännanms leverantör jag har köpt en domännan utav en leverantör och och ingått i ett skriftligt avtal med dom som lyder: 6.3 Loopia hanterar all kundinformation som konfidentiell, detta för att värna om kundens integritet. Dock har Loopia rätt att lämna ut uppgifter till myndighet som begär detta med stöd i lag. trots detta så ger dom att samtliga uppgifter,som jag lämnat till dom till en"samarbetspartner"som publicerar alla mina uppgifter och hemligt telenr på internet. förutom mitt personnr ,med motiveringen att .com ,är dom som publicerat dessa. jag tycker att de bryter sitt eget avtal,vad säger avtalslagen om detta?

Lawline svarar

Hej! Såvitt jag kan bedöma så verkar det som om din motpart har brutit mot ert avtal genom att lämna uppgifterna vidare till ett annat företag. Verkan av ett avtalsbrott regleras dock inte i avtalslagen (http://www.lagen.nu/1915:218). Om du anser att din motpart har brutit mot ert avtal så är det i första hand det som stadgas i avtalet som du kan använda emot din motpart. Står det någonting om verkan av avtalsbrott.? (T.ex. rätt till hävning, skadestånd, prisavdrag???) Det är i så fall detta som du i första hand kan göra gällande. Även om det inte står något i avtalet har du naturligtvis möjlighet att begära skadestånd enligt skadeståndslagen (http://www.lagen.nu/1972:207). Av de uppgifter du angett verkar det dock inte finnas någon bra grund att kräva skadestånd för, och det verkar också svårt att uppskatta någon ekonomisk skada, även om jag förstår att du känner dig kränkt. Om du vill ha någon ersättning av din motpart och de vägrar gå med på något så är den sista utvägen att gå till domstol och stämma motparten i tingsrätten. Du bör då kontakta en advokat. Hoppas att du har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare