FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt10/07/2007

S.k. oren accept

Är epost ett bindande avtal? Jag har startat eget och företaget jag jobbade på vill leja mig som konsult. Om jag exempelvis skriver "Jag vill ha 1200 kronor timmen och minidebitering på 2 timmar" Om han jag skrev till svarar "Om det mot förmodan skulle dyka upp något som vi behöver dig accepterar jag 1200:-/h (motvilligt) men vill isf per påbörjad timme har halvtimme, min 2 tim är OK." Är det ett giltligt avtal då? Eller måste jag godkänna hans ändring (per påbörjad halvtimme istället för per påbörjad timme). Eller gäller inte överenskommelser per mail överhuvudtaget?

Lawline svarar

Hej, avtal som slutes via e-mail är lika giltiga som andra avtal (förutsatt att det inte krävs skriftlig form vilket är fallet vid t.ex. fastighetsköp). Din fråga - om du måste godkänna ändringen för att avtalet skall vara giltigt - regleras i 6 § Avtalslagen som du hittar http://www.lagen.nu/1915:218#P6 . Där anges att ett svar, som innehåller någon ändring i förhållande till det föregående anbudet (så kallad "oren accept"), gäller som ett nytt anbud. Du måste således godkänna detta nya anbud för att ett giltigt avtal skall komma till stånd. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare