FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/07/2007

Sälja fritidshus

Vi är tre syskon som äger ett fritidshus. En vill sälja nu de andra vill vänta några år. En extern köpare kan ge mer än de två syskon som vill vänta. Hur går den som vill sälja till väga? Mvh

Lawline svarar

Hej, Om inget särskilt har avtalats gäller lagen om samäganderätt. I 6 § (http://lagen.nu/1904:48_s.1) stadgas att en delägare kan ansöka om gemensam försäljning å offentlig auktion hos tingsrätten. För att offentlig auktion inte skall meddelas krävs att de andra delägarna visar synnerliga skäl för anstånd. Med vänlig hälsning,
Martin ÅgrenRådgivare