FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/08/2007

Semesterlön enligt semesterlagen

hur räknar man ut semesterlönen. Ex Jag har 20000/mån+provision ca.1400/mån

Lawline svarar

Hej Semesterlagen (som du hittar http://lagen.nu/1977:480 ) stadgar att en arbetstagare har rätt till en rad förmåner såsom exempelvis semesterlön, se 4 §. Semesterlönen beräknas på olika sätt beroende på om det finns ett kollektivavtal eller inte på din arbetsplats. Semesterlagen är nämligen delvis dispositiv, vilket innebär att ett på arbetsplatsen gällande kollektivavtal kan ha företräde framför några av lagens regler, exempelvis reglerna om beräkning av semesterlön, se 2 §. Semesterlagen anger dock de lägsta nivåerna på semesterförmånerna och någon inskränkning kan inte ske genom tecknande av kollektivavtal. Om du arbetar på en arbetsplats utan kollektivavtal har du rätt till en semesterlön som beräknas enligt semesterlagens regler. Enligt semesterlagen utgör semesterlönen för lagens fem veckors semester 12 % av den under intjänandeåret utbetalda lönen (såväl fast som rörlig), se 16 §. Med semesterår menas tiden från och med den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år. Motsvarande tid närmast före ett semesterår kallas intjänandeår, se 3 §. Under förutsättning att det inte finns något tillämpligt kollektivavtal på din arbetsplats blir din semesterlön således 30 816 kronor ((21 400 *12) * 0,12). Med vänlig hälsning
Rådgivare