FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/07/2007

Bryta lokalhyresavtal.

Hej, jag har ett hyreskontrakt på en butikslokal och enligt kontraktet gick första hyresperioden ut 2007-06-15. Det står vidare att uppsägning av kontraktet skall ske minst 3 månader före den avtalade hyrestidens utgång , i annat fall förlängs kontraktet med 1 år för varje gång. Jag har inte sagt upp kontraktet men eftersom min omsättning i lokalen är väldigt dålig , på gränsen till konkurs, och då jag har blivit erbjuden en annan lokal med betydligt bättre läge, funderar jag på hur jag kan göra. Jag vet att min omsättning kommer att bli betydligt bättre i den andra lokalen, men kan jag säga upp detta kontraktet i förtid på något vis, eller är jag bunden 1 år från 2007-06-15..? Tacksam för hjälp..

Lawline svarar

En klausul av den här typen är mycket vanliga vid hyra av lokal. Finns där inga särskilda omständigheter kring din situation som till exempel att hyresvärden misskött underhållet, stora problem med ohyra eller liknande, är du om inte uppsägning gjorts i tid tyvärr bunden enligt avtalet i ytterliggare ett år. Med vänliga hälsningar
Simon CarlssonRådgivare