FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/07/2007

Grannens byggnad överskrider tomtgränsen

Hej! Min granne har byggt ett garage på sin tomt för c:a 1 år sen, nära min tomt (som jag trodde då). Jag gav honom tillåtelse att göra detta när han sökte bygglov för detta. Vad jag inte kontrollerade då var hur tomtgränserna är dragna. Jag förutsatte att min granne visste vad han gjorde och att ritningen var korrekt. Det har nu visat sig att han byggt sitt garage c:a en meter in på min tomt. Troligen har han dessutom byggt garaget större än vad bygglovet angav. Det är några år sedan jag såg ritningen men jag kan inte påminna mig att garaget skulle bli så stort som det blev. Jag vill naturligtvis inte ha grannens garage på min tomt, det har jag inte gett honom tillåtelse att göra. Vad ska jag göra? Samma granne har, utan marklov, gjord en utfyllnad i en större slänt mot min fastighet, c:a 4-5m längd och 2-3 m höjd). Släntfoten på utfyllnaden har delvis hamnat på min tomt. Vad kan jag kräva att han gör för att rätta till detta? Från det nya garage som grannen byggt rinner det dessutom ner stora mängder vatten vid regn. Vattnet gör att marken har underminerats delvis på min tomt. Dessutom håller en gammal mur på att rasa ner pga detta vatten. Vid regn kommer dessutom stora mängder jord och stenar ner från grannens utfyllnad in på min tomt. Vad kan jag kräva att han gör åt detta?

Lawline svarar

Hej, angående garaget som har byggts delvis på din tomt så är utgångspunkten att din granne inte behöver göra något åt det om det inte är ekonomiskt försvarligt att kräva det. Eftersom det sannolikt skulle innebära stora kostnader att bygga om garaget så att det inte längre står på din tomt kan du bara kräva att grannen flyttar garaget om denne har inkräktat på din tomt med avsikt eller av grov vårdslöshet (se lagtext http://www.lagen.nu/1970:994#K3P11 ). Det är upp till dig att bevisa att din granne har gjort det med avsikt eller av grov vårdslöshet så om du t.ex. kan visa att grannen har byggt garaget på ett helt annat sätt än vad ritningen visade så är det möjligt att du kan kräva att han river eller bygger om garaget. Att bevisa något sådant kan dock vara mycket svårt. Oavsett om du kan bevisa att grannen varit medveten om sitt agerande – eller åtminstone agerat vårdslöst – så har du rätt till ersättning för att garaget gör intrång på din mark (se lagtext http://www.lagen.nu/1970:994#K3P11S2 ). Ersättningen kan bestämmas till antingen ett engångsbelopp eller en årlig ersättning så länge garaget står kvar. Med utfyllnaden av slänten är situationen annorlunda – eftersom det troligtvis inte är något större arbete med att ta bort den delen av utfyllnaden är din granne skyldig att göra detta. Att kräva en sådan åtgärd är sannolikt ekonomiskt försvarligt. Att din granne inte har beviljats marklov för åtgärden spelar däremot mindre roll vid bedömningen, eftersom detta kan beviljas i efterhand om det skulle behövas (se lagtext http://www.lagen.nu/1987:10#K10P19 ). Om det, mot förmodan, inte skulle bedömas som ekonomiskt försvarligt att kräva att den del av utfyllnaden som finns på din tomt tas bort så har du åtminstone rätt till ersättning för intrånget även i detta fall. Vänliga hälsningar
Jonas ÖjelidRådgivare