FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/07/2007

Muntligt avtal

jag har fått ett muntligt avtal på 6500 på ett hundköp nu ringde hon och sa att den var såld till en annan för8000 kan hon göra så

Lawline svarar

Hej, Det finns inga formkrav för avtal om köp av lösa sak såsom en hund. Detta innebär att ett muntligt avtal är giltigt, det vill säga om ni kommit överens om köp av viss hund för ett visst pris och säljaren inte sagt att hon/han tänker sälja till högstbjudande. Avtal skall enligt allmänna rättsgrundsatser hållas (pacta sunt servanda). Säljaren i fallet har nog därför förfarit felaktigt då hon sålt hunden till annan. Problemet med muntliga avtal är dock att det är mycket svårt att bevisa vad som överenskommits och du får nog därför svårigheter med att bevisa att hunden lovats till dig vid en eventuell stämning på grund av avtalsbrott i domstol. Vänligen
Susanne SjölanderRådgivare