FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt03/09/2007

Hyra ut bostadsrättslägenhet?

Hej Vi har köpt en bostadsrätt i syfte att låta vår son flytta in i den så småningom. Det är enbart min man och jag som står som ägare till denna lägenhet. Tidigast om 2 år kan det bli aktuellt att han flyttar in. Kan föreningen neka oss möjlighet att hyra ut? Hur bör vi hantera en 2:a hand uthyrning gentemot föreningen så att vi får godkänt att hyra ut?

Lawline svarar

Hej! Huvudregeln är att samtycke från bostadsrättsföreningens styrelse krävs för att kunna hyra ut sin bostadsrättslägenhet i andra hand, enligt bostadsrättslagen (BRL http://lagen.nu/1991:614) 7 kap 10 §. Om styrelsen vägrar att ge sitt samtycke till andrahandsuthyrningen finns dock möjlighet att vända sig till hyresnämnden för tillstånd. Ett sådant tillstånd begränsas till viss tid och lämnas av hyresnämnden om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för uthyrningen och om föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke (BRL 7 kap 11 §). Det görs således en avvägning mellan bostadsrättshavarens intresse att hyra ut lägenheten och föreningens skäl att motsätta sig andrahandsupplåtelsen. Enligt förarbetena är denna regel mer generös än motsvarande regel för hyresgäster. I jordabalken (JB http://www.lagen.nu/1970:994) 12 kap 39 och 40 §§ exemplifieras att skäl såsom ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden är tillräckliga för att kunna hyra ut en hyreslägenhet i andrahand. För bostadsrättshavaren bör alltså ännu mer varierande skäl vara godtagbara. I den juridiska litteraturen har det lyfts fram att exempelvis en förälder som innehar en mindre bostadsrättslägenhet bör kunna få hyra ut denna till sitt barn eller att en person som planerar att bosätta sig i en bostadsrättslägenhet efter pensionen har rätt att innan dess hyra ut lägenheten under en övergångsperiod. Din situation är inte någon som har exemplifierats i lagtext eller doktrinen men det bör ändå vara jämförligt med de ovan nämnda. Jag tror således att det skulle finnas möjlighet att få hyresnämndens tillstånd till uthyrning om styrelsen skulle neka. Det kan dock tilläggas att hänsyn även måste tas till föreningens anledning att motsätta sig andrahandsuthyrningen. Bostadsrättshavarens skäl att hyra ut lägenheten minskar också ju längre tid denne avser att inte utnyttja lägenheten. Hoppas att du har fått svar på dina frågor! Vänliga hälsningar,
Rebecka BoholmRådgivare