FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/07/2007

Klippa ner grannens häck?

Min tomt är den härskande(jag nyttjar en väg till min tomt),grannen som äger den tjänande tomten planterade en häck mitt i tomtgränsen, nu 19 år senare är häcken ca 1,20 bred.servitut vägen är nu väldigt smal,kan jag klippa in häcken tills vägen håller sitt mått som lantmäteriet har satt från början?

Lawline svarar

Hej! Jag måste vara något krass, och besvara din fråga från ett praktiskt perspektiv mer än ett juridiskt. Rent juridiskt sett har du inte rätt att röra din grannes häck, om den växer från hans tomt, även om den inkräktar på ditt servitut. Argumentet för detta går inte att hämta i servitutsrätten, som för övrigt är ett av de absolut svåraste rättsområdena som finns i svensk nationell lagstiftning, utan i brottsbalken. Jämför det med att demolera en bil som står på din tomt, även om den inte är din. I motsats till detta har du naturligtvis rätt att kunna nyttja ditt lagligen förvärvade servitut. Tyvärr finns det praktiskt sett ingen rättsinstans i hela Sverige som skulle ta upp ett sådant mål till prövning, vilket ger dig och din granne fria händer att lösa problemet med traditionella, sociala medel. Juridiskt sett är det med andra ord ett moment 22, vilket dock ger den fördelen att ingen skulle kunna hindra dig från att klippa ner häcken som du vill ha den, förutom dina goda grannskapsrelationer. mvh
Rådgivare