FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt08/07/2007

Granne som störs av musik

Hej, jag har lite beskymmer med en granne. Jag har spelat hög musik två gånger och han har störts båda tillfällen. Det ska tillägas att jag bor i villa och grannen bor ca 80 meter därifrån. Vad gäller? Vilka lagar ska jag följa?

Lawline svarar

I Jordabalkens 3 kap (se http://www.lagen.nu/1970:994#K3 ) står det om verksamhet på fast egendom (ej i hyresrätter) som kan störa grannarna. Endast den första, generella, paragrafen kan vara aktuell i ditt fall: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen." Det är du som fastighetsägare som ansvarar för att grannarna inte störs! Om grannen vill gå vidare i ärendet kan han vända sig till Miljökontoret i er kommun för att få hjälp med en utredning om huruvida störningen är skadlig för hälsan, till exempel om den pågår långvarigt eller regelbundet. En viss nivå på buller och musik måste man dock tåla. Om det bara har skett två gånger kommer troligen inga åtgärder kunna vidtas mot dig.
Miranda BergRådgivare