FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/07/2007

Ogiltighet, förfalskning och fullmakt

Hej! Undrar vad som gäller när en person har skrivit på ett avtal i en butik i en annan persons namn. Personen har ej haft fullmakt att göra detta. Personen har även skrivit på ett avtal om autogiro för betalning i butiken. Avtalet gäller ett abonnemang som ej går att bryta.

Lawline svarar

Hej! För att det ska vara fråga om ett giltigt avtal måste vissa villkor vara uppfyllda, s.k. avtalsrekvisit. Dessa innefattar bl.a. att den som ingår avtalet är behörig därtill. Om en person ingår ett avtal utan erforderlig fullmakt brister det alltså i ett av dessa villkor och avtalet är då inte giltigt, såvida inte den som påstås ha ingått avtalet godkänner detta i efterhand. Personen som falskeligen utgett sig ha fullmakt blir enl. 25 § Avtalslagen http://www.lagen.nu/1915:218 annars ansvarig att ersätta avtalsparten för de skador som denna lidit p.g.a. att avtalet var ogiltigt. Om en person ingår ett avtal genom att förfalska annans namnteckning etc. är detta avtal inte heller giltigt. Detta framgår av 1 § första stycket Avtalslagen. Dessutom utgör denna handling ett brott och medför straff enl. 14 kap Brottsbalken http://www.lagen.nu/1962:700 . Förfalskning av en avtalshandling utgör en stark ogiltighetsgrund. Detta innebär att det inte spelar någon roll om den som avtalet ingåtts med har insett att personen är den hon utger sig för att vara eller ej (om personen varit i god tro eller ej). Avtalet är ändå ogiltigt. I praktiken har det dock ibland visat sig problematiskt att hävda ogiltighet vid den sorts avtal som du nämner, trots att man så att säga har ”lagen på sin sida”, vilket är beklagligt. Vänligen,
Rådgivare