FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt20/06/2007

Överlåtelse av bostadsrätt (gåva)

Jag äger en bostadsrätt till 90 %. Min mamma äger de resterande 10 %. Hon önskar nu ge mig sina 10 % som gåva. Räcker ett vanligt gåvobrev där hennes vilja framgår? Ska jag anmäla detta till Skatteverket och underrätta bostadsrättsföreningen?

Lawline svarar

Hej, Skriv ett gåvobrev som uppfyller formkraven i Bostadsrättslagen 6 kap 4 §, http://www.lagen.nu/1991:614 . Överlåtelsen av bostadsrätten måste godkännas av bostadsrättsföreningens styrelse, men då du redan äger 90 % av lägenheten och redan är medlem i föreningen bör inte det vara något problem. Information till Skatteverket ger bostadsrättsföreningens styrelse i samband med att de godkänner överlåtelsen. Kontakta därför din bostadsrättsförenings styrelse efter att ni har skrivit ett gåvobrev så får du hjälp med det resterande. Med vänlig hälsning
Caroline PerlströmRådgivare