FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt01/07/2007

Avtal mellan privatpersoner per brev

Var i lagboken/ vilken balk ska jag söka i för att hitta information om vad som händer om 2 privatpersoner tvistar om en försäljning av lös sak? Tvisten gäller underskrivna brev (avtal) gällande försäljning men förseningar i posthantering (?) har resulterat i att den ena parten (säljaren) sålt till någon annan på grund av att han trott att intressenten inte varit intresserad av köpet då inget brev kom. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Själva försäljningsavtalet regleras i Avtalslagen, SFS 1915:218, se http://www.lagen.nu/1915:218, där det bl. a. anges att ett anbud är bindande men man kan begränsa den tid som anbudet är bindande genom att ex.begära svar inom viss tid. Anbud utan sådan tidsbegränsning i brev gäller att den som får anbudet ska ha skälig betänketid, man måste då även räkna med sedvanlig tid för postgång. Anbud kan tas tillbaka innan den andre parten tagit emot anbudet. Lagen nämner inget om försenad postgång, det är nog lämpligare om du där vänder dig till litteratur på området,ex. Civilrätt av Anders Agell. Som utgångspunkt är det ditt ansvar att se till att svaret är framme tid. Själva köpet ex. gällande avlämnande och fel i varan regleras i Köplagen (SFS 1990:931). Det verkar som det i första hand är Avtalslagen som du ska titta i. Med vänlig hälsning
Rådgivare