FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/07/2007

Betala för gåva av fastighet

Gåva av hus mot revers/skuldbrev? Kan jag få ett hus (tax.värden 1 800 000 sek) i gåva av min far mot att det upprättas en revers så han ändå får betalt för huset av mig? Skälet för detta är att undvika reavinskatt och lagfartskostnaden/stämpelskatten på 1,5% av köpesumman. Om detta arrangemang är möjligt; Hur stort belopp kan reversen vara på för att det inte ska ses (av Skatteverket) som köp av huset (är det under taxeringsvädet?) och ingen lagfart/stämpelskatt måste betalas (måste beloppet då vara 85%av taxeringsvärdet?)? Tack på förhand - med vänlig hälsning! Patric

Lawline svarar

Det finns inget lagligt sätt att köpa ett hus och få förvärvet klassificerat som gåva. Om det fanns ett sådant så skulle staten ha mycket svårt att få in skatt vid fastighetsköp. Även om det sannolikt inte är så svårt att få det att se ut som en gåva kan tips om detta inte lämnas här då metoden innebär ett inte obetydligt skattebrott. Vänliga hälsningar
Gustaf LidegranRådgivare