FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt01/07/2007

Sälja efter ombildning till bostadsrätt?

Hejsan, Vi håller på att ombilda från hyresrätt till bostadsrätt. Kan man sälja den nybildade bostadsrätten så snart man vill efter ombildningen eller måste man vänta? Får man betala mer skatt om man säljer den snabbt? Tack på förhand. Janne

Lawline svarar

Hej Ni får självklart sälja er bostadsrätt när ni vill, dock så räknas en bostadsrätt som ombildats under 2007 under hela året som en näringsbostadsrätt och inte en privatbostadsrätt (se 46:3 Inkomstskattelagen http://www.lagen.nu/1999:1229 ) vilket innebär att 90 % av vinsten skall tas upp till beskattning om 30 % istället för 2/3 av vinsten som det vanligtvis stadgas. Skatten blir alltså ca 27 % istället för 20 %. Uppskov med skatten kan man begära som vanligt om man förvärvar en ersättningsbostad. Hoppas att ni har hjälp av mitt svar MVH
Rådgivare