FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt27/06/2007

Överlåta hyresrätten till barnbarn

Innehar en attraktiv hr som jag nu med godkännande från hyresvärd hyrt ut under ett år. Har bott i detta bolag under 26 års tid. Nu flyttar tillfälliga hyresgästen ut och jag vill behålla lgh för mina barnbarns kommande behov om ca 2 - 3 år. Problemet är att just nu har jag ett annat boende som passar mig utmärkt och vill inte flytta tillbaka. Går detta att ordna på något sätt?

Lawline svarar

För att få hyra ut en lägenhet i andra hand krävs samtycke från hyresvärden eller tillstånd av hyresnämnden. Detta framgår av Hyreslagen (JB 12 kap, se http://lagen.nu/1970:994 ) 39§ och 40§. Om hyresvärden inte samtycker till att man hyr ut längre tid kan man alltså vända sig till hyresnämnden och försöka få tillstånd där. Då krävs att man har ett godtagbart skäl för uthyrningen, ålder, sjukdom, tillfälligt arbete på annan ort, prova att bli sambo och jämförbara situationer. Dessutom bör det påpekas att hyreslagen inte ger något stöd för att man som hyresgäst ska kunna överlåta sin hyresrätt till den man själv önskar om inte hyresvärden samtycker till det. I vissa fall finns dock bestämmelser som tillåter makar, sambor, arv- och testamentstagare samt närstående som man varaktigt sammanbott med i lägenheten rätt att överta hyresrätten. Men i ditt fall innebär det att även om du önskat att ditt barnbarn skulle överta lägenheten idag är det samtycke från hyresvärden som krävs. Om din hyresvärd inte samtycker till planerna finns det tyvärr heller ingen annan bestämmelse i hyreslagen som kan ge dig stöd, trots att du bott hos bolaget länge. Lycka till!
Hanna AdamsonRådgivare